هدف از هر مصاحبه، آگاهی یافتن از ابعاد مختلف شخصیت و... مصاحبهشونده میباشد که میتواند عملکرد و رفتار آینده او را در شغل پیشبینی کند. سپس میتوان از این اطلاعات برای تصمیمگیری یا توصیه استخدام آگاهانه استفاده کرد.
مصاحبهها میتوانند به چند روش انجام شوند و فرمت آنها میتواند بسیار متفاوت باشد. برخی از مصاحبهها ممکن است یک گفتگوی غیررسمی باشند، برخی دیگر ممکن است مکالمات ساختاریافته رسمی با یک یا چند نفر باشند، درحالیکه برخی دیگر ممکن است یک مرکز ارزیابی یکروزه باشند.
یکی از بهترین روشهای ارزیابی متقاضیان استخدامی و انتخاب بهترین فرد برای تصدی شغل موردنظر در شرکت، استفاده از شیوه مصاحبه رفتاری (Behavioral Interviewing) است. این روزها، سازمانهای زیادی از این روش برای ارزیابی متقاضیان خود استفاده میکنند.
در این مدل از مصاحبه ابتدا شایستگیهایی که یک سمت لازم دارد بر اساس شرح شغل، مشخص شده و بر اساس آنکه این شایستگیها بهصورت چه رفتارهایی در فرد بروز خواهد کرد، شاخصهای رفتاری موردنظر در آنها ایجاد میشود و در نهایت به روشی این شاخصها مورد ارزیابی قرار میگیرند.
کارفرمایان معمولاً برای مصاحبههای مبتنی بر شایستگی از سیستم مبتنی بر امتیاز استفاده میکنند. این بدان معناست که از همه نامزدها سؤالات یکسانی پرسیده میشود. این به طور معمول منجر به یکروند مصاحبه منصفانهتر میشود که در آن هر نامزدی فرصت برابر برای درخشش کسب میکند.
سؤالات شایستگی نامزدها را ملزم میکند تا تجربیات شخصی خود را بهخاطر آورند. برخی از آنها پاسخ آسانتر از سؤالات استاندارد مییابند که نیاز به تحقیق در مورد چیزهایی دارد که نامزد از آن اطلاعات کمی دارند و یا از آنها آگاهی ندارند.
هنگام مصاحبه با نامزدها، کارفرمایان بیشتر به دنبال دو چیز هستند: کسی که در انجام کار عالی باشد و کسی که با کارمندان موجود خوب کار کند. باتوجهبه ماهیت آنها، سؤالات مصاحبه شایستگی این فرصت را به نامزدها میدهد تا نشان دهند که تمام تجربه و قابلیتهای لازم برای بهخوبی انجامدادن کار را دارند.
امروز بشر در دوره پیچیدهای زندگی میکند؛ یکی از مشخصات این دوره، تخصصی شدن مسائل و وابستگی افراد به یکدیگر جهت استفاده از تخصصشان، برای تداوم یک زندگی متعادل است. لذّت بردن از زندگی شخصی و رشد و تعالی شخصیت، شکوفا نمودن استعدادها و ارضای نیازها، اعم از نیازهای اولیة جسمانی، نیاز به امنیّت و آرامش، نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن، نیاز به احترام و نیاز به شکوفایی در دنیای امروز فرایند سادهای نیست؛ انسان در تمام این مراحل، به داشتن مشاور و مشاوره کردن نیازمند است.
امروزه سازمانها، مؤسسات و مراکز آموزشی، پرورشی و ... نیز در ابعاد مختلف مدیریتی خود نیاز به مشاوره گرفتن از متخصصین حوزههای مختلف هستند تا با راهکارهای نو بتوانند بهرهوری و اثربخشی سازمان خود را افزایش دهند.
آینه جلسات مشاوره فردی و سازمانی گوناگونی را تدارک دیده است تا افراد و سازمانها بتوانند در حوزههای مختلف با مشاوران مربوط به آن بخشها به مشورت بپردازند.