عادت به اینکه در برخورد با مسئله و مشکل تمامی اطلاعات و دادهها را در نظر بگیریم و بهواسطه حس کنجکاوی و جستوجوگری به بهترین تصمیم و نتیجه برسیم. یکی از مهمترین مشکلاتی که در مراکز آموزشی دنیا و مخصوصاً مدارس ایران وجود دارد توجه بسیار زیادی است که به دانش حفظی میشود؛ یعنی توجه به شیوهای که به «روش بانکی» معروف است. در این روش ذهن ما به صندوقچه بانک شباهت دارد که در هر مقطع اطلاعات بیشتری وارد این مخزن میشود و وظیفه ما نگهداری این حجم از اطلاعات است؛ درست برخلاف «روش حل مسئله» که با مفاهیم ارتباط فعال و پویا برقرار میشود و در حقیقت همان تفکر انتقادی جریان مییابد.
با سنجش این توانایی میتوان فهمید که تا چه میزان از قدرت تحلیل و استدلال برخورداریم و تنها یک صندوقدار بانک نیستیم! به دلیل همبستگی میان نمرات این آزمون با آزمونها و تواناییهای دیگر مثل مسئولیتپذیری، روشن است که بالا بودن این توانایی منجر به عملکرد بهتر در عرصههای دیگر زندگی خواهد شد؛ بنابراین این آزمون میتواند به ما کمک کند که نقاط قوت و ضعفمان را در این زمینه بشناسیم و برای ذهن و فکر خودمان در زندگی برنامهریزی کنیم.
آزمون واتسون گلایزر از 40 آیتم تشکیل شده است که در حدود 35 دقیقه انجام آن به طول میانجامد. این آزمون برای سنجش سطح شناخت مفروضات شما، ارزیابی استدلال شما و ترسیم نتیجههای شماست. این آزمون برای جذب و توسعه منابع انسانی افرادی که در حوزه اطلاعات کسبوکار(BI)،ارزیابی استراتژی و کاهش ریسک و بهینهسازی عملکرد سازمان کار میکنند مفید هستند.
چند فرم از خروجیهای این آزمون هستند؛ اول گزارش پروفایل شماست که در این گزارش تعداد جوابهای درست مشخص میشود و یک محاسبه و پردازش بر روی آنها انجام میشود دوم گزارش مصاحبه است که استانداردها و ساختار امتیاز محور آن است که برای مصاحبه و جذب و استخدام قابلاستفاده است و سوم یک مجموعه توصیهنامه برای گسترش فردی شماست.
1-حسابدارها 2- مشاور 3- مهندس 4- متخصصین منابع انسانی 5- متخصصین فناوری اطلاعات 6- فروشندهها 7- مدیرعامل 8- مدیر تولید یا مدیر محصول 9- تولیدکنندههای تیمی یا فردی موسیقی، متن و ... 10- مدارس دبیرستان 11- دانشجویان کارشناسی دانشگاه
این آزمون برای سنجش سریع، قابلاعتماد و صحیح توانمندیهای تحلیل، علتیابی، تفسیر و نتایج منطقی از اطلاعات نوشتاری است. این تست برای افراد 16 سال به بالا مناسب است که از چندین دهه قبل مورداستفاده قرار گرفته است.
مقدمات ساخت آزمون تفکر انتقادی واتسون - گلیزر (1980) در اوایل قرن بیستم توسط گودوین واتسون (1925) و ادوارد گلیزر (1937) فراهم شد. این آزمون بر اساس پنج فاکتورِ نظریه، پنج بخش دارد که در هر بخش 16 سؤال مطرح میشود. ساختار آزمون را واتسون به این صورت ساخته است که در هر بخش چند متن و جمله وجود دارد و باید بر اساس تحلیلی که از متنها بهدستآمده است، گزینه مناسبتر انتخاب شود.
تعریفی که واتسون و گلیزر برای تفکر انتقادی در نظر میگیرند آمیزهای از دانش، نگرش و مهارت کاربرد آن در حیطه عمل میباشد. آنها معتقدند که این نوع تفکر، همان پردازش و ارزیابی اطلاعات قبلی با اطلاعات جدید از طریق تلفیق نتایج استدلال و فرایند حل مسئله میباشد که شامل پنج مهارت است: استنباط، شناسایی مفروضات، استنتاج، تعبیر و تفسیر و ارزشیابی استدلال منطقی.